Chitwan en Pokhara - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Egbert, Margriet en Joke Oomkes - WaarBenJij.nu Chitwan en Pokhara - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Egbert, Margriet en Joke Oomkes - WaarBenJij.nu

Chitwan en Pokhara

Door: OomkesX3

Blijf op de hoogte en volg Egbert, Margriet en Joke

29 November 2011 | Nepal, Kathmandu

Lieve allemaal,

hierbij al weer het laatste verslag van ons. Wij zijn weer terug in Kathmandu en worden morgen om 12.40 uur opgehaald en naar het vliegveld gebracht voor onze terugreis. Eerst naar New Delhi, daar ongeveer 6 uur wachten :( en dan midden in de nacht door naar Amsterdam waar we donderdag compleet brak om 6.00 uur in de ochtend aan zullen komen. Maar het is ook weer goed naar Nederland te komen.

Van Kathmandu zijn we eerst naar Chitwan National Park gegaan. Een chauffeur haalde ons hier in Kathmandu op en bracht ons naar het resort. Nu klinkt resort heel luxe, maar dat viel heel erg mee. Ook lag het niet in de jungle zoals wij gedacht hadden maar met uitzicht op een riviertje en de buffalo's, koeien en de weilanden. Moesten we even aan wennen, maar uiteindelijk hebben we het er heerlijk gehad.

De eigenaar van het resort heeft het resort met hulp van Nederlanders opgezet uit idealisme. Zijn droom is een school op te zetten voor de kinderen uit om de omgeving omdat hij zelf nooit de kans heeft gehad zijn opleiding af te maken. Ook wil hij de leefstandaard van de gemeenschap omhoog brengen en heeft hij zorg voor de natuur. Overal in de buurt zijn naast de wegen betonnen afvalbakken geplaatst met de naam van het resort er op in de hoop dat de mensen daar hun afval in zullen gooien. De tweede dag dat wij daar waren zijn ze met een groot deel van het personeel langs de bakken gereden en al het afval dat er naast lag er in gedaan en vervolgens de boel verbrand. We moeten zeggen de omgeving daar zag er beduidend schoner uit dan elders in Nepal.

De eerste dag hebben we een jeepsafari gemaakt met z'n drieën, een chauffeur en gids (bioloog). Was erg interessant en we hebben neushoorns gezien, apen, verschillende soorten herten, wilde zwijnen, krokodillen en heel veel verschillende soorten vogels. Was erg gaaf. Voor de lunch zijn we het twee meter hoge gras ingereden naar een hoge uitkijktoren waar we de van het resort meegekregen lunch op haddden gegeten. Het was een leuke dag en neushoorns in het wild zien is wel erg bijzonder.

De volgende dag hebben we 's ochtends een jungletocht op de rug van een olifant van het resort gemaakt. We kwamen bij de opstapplaats aan, een weiland vol hoge stellages waar je met een trap op kon komen om zo in het mandje op de rug van de olifant te kunnen klimmen. Er konden maximaal 4 personen in het mandje en bij ons kwam nog een Nepalese jongen zitten. Het was zaterdag (dat is wat voor ons zondag is) en vakantie (de zondag waren ze ook nog vrij) dus er waren ook veel Nepalezen uit andere delen van Nepal die ook een rit wilden maken. Zo'n bakje zit absoluut niet comfortabel, je kunt je benen niet steunen dus je hangt met je benen maar op de houten rand, dus we waren blij dat het een rit van 1 1/2 uur was en niet de hele dag.

In eerste instantie staken we in colonne de rivier over maar aan de overkant gekomen liet de berijder van de olifant die van ons gelukkig vrij snel een bospaadje inlopen, weg van de meute. Daar zagen we ook al vrij snel allemaal aapjes en later ook herten en andere dieren. Het absolute hoogtepunt was dat we een neushoorn gezinnetje zagen, vader, moeder en jong die heerlijk ongestoord stonden te grazen. Dat is grappig dat de dieren niet weglopen, omdat je zo hoog op de rug van een olifant zit. Op gegeven moment stonden er drie olifanten + berijder en passagiers om die neushoorns, maar ze graasden ongestoord verder. Echt gaaf om te zien.

Om 10.30 uur waren we weer terug bij het resort en hebben papa en ik ons omgekleed naar zwemkleding en een t-shirt om mee te doen met het olifanten wassen. We hadden dezelfde olifant als die ochtend met de rit en dus ook dezelfde berijder en wij moesten op de rug (zonder mandje) van de olifant gaan zitten. Er stond een wankel trapje waarmee we er op konden klimmen. Wat zit dat hoog en instabiel. Het mannetje (echt heel klein en tenger)kwam voor mij zitten en zo liepen we naar de rivier. De olifant liep met ons op haar rug de rivier in en ging liggen. Eerst natuurlijk met een kant naar beneden en ja hoor, papa en ik gleden gelijk van haar rug het water in onder groot plezier van de toeschouwers. (Andere gasten en lokale mensen).

Wij weer op de rug van de olifant geklommen en ging die water spuiten. Echt heel grappig. Toen moesten we er af en kregen we allebei een gladde steen waarmee we de olifant moesten schrubben/wrijven. Nadat dat was gedaan mochten we nog proberen via de slurf op de olifant te klimmen maar dat lukte ons allebei niet, dus zijn we toch maar weer via de zijkant er op geklommen. Die man gaat er wel standaard via de sluft op. Toen was het festijn afgelopen en is de olifant met ons op haar rug weer terug gelopen naar het resort.
Dit was echt heel gaaf en Kelly, ik moest erg denken aan ons dolfijnen zwemmen van vorig jaar. Op een manier die voor beiden fijn is in contact te zijn met de dieren. Echt een leuke ervaring om op terug te kijken.

's Middags zijn we met nog 5 andere Nederlanders een kanotocht over de rivier gaan maken. Weer krokodillen en vogels gezien en daarna een junglewandeltocht van ongeveer 2 uur. Was ook erg leuk,maar niet zo heel veel wild gezien.

We hebben een heerlijke tijd gehad in Chitwan, het resort en met name het personeel was erg bijzonder. Altijd in voor een praatje, geen geleur om een tip, daar was ook een centrale pot voor zodat het geld eerlijk over al het personeel verdeeld kon worden en een resort met medewerkers met een droom. We hebben er een super relaxte tijd gehad en ook weer mooi weer. Dus heerlijk buiten ontbeten met uitzicht op de weilanden en het leven rond de rivier. Vrouwen die in de rivier de was deden, kinderen die in hun blootje in de rivier speelden, mannen die met tractors of buffelo's/koeien langs liepen, heerlijk relaxed allemaal.

De dag er op zijn we weer opgehaald en naar Pokhara gebracht. Ongeveer 4 uur rijden van Chitwan. Hier is een schitterend meer maar het is ook super toeristisch. (Toeristischer dan Kathmandu en Chitwan). De volgende ochtend werden we om 5.15 uur (in de ochtend!!!) opgehaald om de zonsopgang vanaf de Sarangkot (een berg waar vanaf ook veel paragliders van af gaan) te zien. Erg vroeg maar ook erg leuk en mooi om gezien te hebben. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het hotel om te ontbijten en om 10.00 uur werden we weer opgehaald om naar het World Peace Pagode te gaan. De auto bracht ons een stuk omhoog, maar het laatste stuk hebben we gelopen. We zagen nog apen langs de kant van de weg en de gids vertelde dat die af en toe een plaag waren voor de boeren bevolking. Als de mais of andere gewassen bijna klaar zijn voor de oogst moeten ze dag en nacht mensen met trommels in de velden hebben lopen anders komen de apen en verwoesten in een nacht de hele oogst. Maar wij vonden ze nog wel schattig om te zien.

Na de Pagode bewonderd en met de klok mee rondgelopen te hebben (andere toeristen wilden tegen de klok in er omheen lopen maar werden door hun gids terug geroepen en de andere kant op gedirigeerd). Ook moesten we onze schoenen uit doen (zijn van leer en je mag in principe niets van leer meenemen daar naar boven, maar mijn horloge mocht ik gelukkig van de gids omhouden net als mijn riem)zijn we via de andere kant naar beneden gelopen naar het meer. Het was een heerlijke wandeling en omdat we tussen de bomen liepen was het ook niet heel erg warm. Vervolgens met een houten bootje naar de overkant geroeid (we werden geroeid) waar we weer terug liepen naar het hotel. Het was een heerlijke dag geweest en de rest van de middag hebben we heerlijk op een terrasje met uitzicht op het meer doorgebracht. Echt vakantie.

Maar vandaag zijn we dus weer in 6 uur terug gebracht van Pokhara naar Kathmandu. Morgen de tassen inpakken (hopelijk krijgen we alles weer mee) en beginnen we aan onze terug reis.

Liefs van ons alledrie en tot in Nederland.

Egbert, Margriet en Joke

• 29 November 2011 - 16:33

Folkert:

Dat klinkt weer erg mooi allemaal.
    Lijkt me wel lekker zo'n einde aan een mooie indrukwekkende vakantie. En nu...
    ... op naar het koude Holland met de warme mensen en de hete snert!!

Tot donderdag een een goeie terugreis gewenst...

• 29 November 2011 - 16:47

Kelly:

Dat klinkt weer super allemaal!! Op de olifant rijden zal wel super gaaf geweest zijn!! :D
    Goede reis terug en ik zie jullie weer in NL, helaas niet donderdag, ik moet gewoon naar school tot een uur of 5...
    Liefs

• 29 November 2011 - 17:44

Peter:

Hallo, ondertussen zijn jullie veilig aangekomen, als je dit leest.
    Dus welkom thuis en wij genieten van de foto's, want de verhalen kennen we al.

• 29 November 2011 - 17:45

Peter:

Grapje

• 29 November 2011 - 18:48

Melanie:

Een goede terugreis. Tot volgende week!

• 30 November 2011 - 09:57

Harold:

Wat een lekker einde van de reis.
    goede terugreis gewenst. En sterkte straks bij uitstappen uit vliegtuig.... brrr

• 30 November 2011 - 21:55

Karin:

Nou, volgens mij een prachtig einde aan een enerverende reis. Wat hebben jullie veel gezien! Het zal wel wat tijd nodig hebben om alles te verwerken en weer te wennen aan het alledaagse leven. Morgen zien we elkaar weer. Een goede reis en veilige thuiskomst. Boodschappen zijn gedaan, Sint is geweest en voor het Hollandse eten wordt gezorgd...